Vuosien varrelle on sattunut myös muutamia tilaustöitä teatterisävellyksille, -sovituksille ja –tuotannoille. Kolme vuotta sitten olin jälleen mukana teatteriproduktiossa näyttelijänä, mutta toivoen samalla, että produktioon tulisi tilaus myös musiikintuottajalle tms.
Ensi-ilta oli tulossa keskelle kesää ja tammikuussa kysyin ohjaajalta, että onko tarvetta johonkin musiikkihommaan. Selkeä vastaus oli silloin: ”Ei.” Hieman pettyneenä ajattelin, että kyllähän tämä näytellessäkin menee. Kautta rantain ja rivien välistä yritin kuitenkin kevään aikana udella samaa, saaden kuitenkin tavalla tai toisella saman vastauksen kuin tammikuussakin.
Vajaa kaksi viikko ennen ensi-iltaa, sunnuntaina, ohjaaja treenien alkuun sanoi minulle, että katottaisko vähän musajuttuja. Ilahtuneena otin plarin ja kynän ja istuin hänen kanssaan alas. Aika vierähti kuin siivillä muistiinpanoja kirjoitellessa, enkä huomannut esimerkiksi sitä, että palaveroidessamme olimme seisottaneet koko muuta ryhmää puolitoista tuntia.. Plari tuli täyteen merkintöjä ja sitten tuli se pommi..: ”Tuoksä nää mulle tiistaiks..”
Moni musikantti, kenen kanssa olen aiheesta myöhemmin jutustellut, on sanonut, että olisi jättänyt työn siihen, mutta minä en, koska olin kovasti hommaa halunnut ja otin homman vähän niin kuin haasteena. Asiaa vaikeutti vielä se, että meillä oli kotona muutto takana, mulla ei ollut studio/soittotila käytössä ja kamat pakattuna varastossa. Sunnuntai-illan puhteeksi ensin piti sopia kaverin kanssa hänen tilansa käytöstä ja siihen liittyvistä aikatauluista. Maanantai aamupäivä menikin sitten kivasti roudaillessa ja iltapäivä treenaillessa tilausbiisejä, joista yksi ainakin oli sellainen mitä en ollut koskaan aiemmin kuullutkaan. Maanantai-ilta sekä tiistai koko päivä menikin sovitellessa ja äänitellessä.
Asiaa tuntemattomille kerrottakoon, että studiotyskentelyssä, kun lähes jokainen instrumentti soitetaan ja kuunnellaan erikseen, yhden biisin päivävauhti on aika normaali. Joskus saatetaan soittaa ehkä useampi.
Tässä tapauksessa kun itse äänitin ja soitin kaikki, niin todellakin joka instrumentti piti soittaa erikseen. Helpotusta työhön toi se, että ns.teemoja ei ollut kuin kaksi, mutta molemmista piti kohtauksen mukaan tehdä erillaisia sovituksia. Joku Kolmannen Naisen biisi oli muistaakseni toinen biiseistä, mistä tein muun muassa jousisovituksen, raskaan metallisovituksen, psykedeelisen sovituksen, rallisovituksen ja tavallisen.
Biisien lisäksi piti tehdä myös nippu efektejä ja muistaakseni myös väliaika kuulutukset ja kellot, mitkä piti tietysti sopia tunnelmaan. Voin sanoa, että sen kahden päivän aikana en kovinkaan paljon miettinyt, että oisiko joku muu instrumentaatio tai variaatio parempi kuin se mikä ensin mieleen tuli. Jos joskus olen sanonut, etten oikein osaa luottaa henkilökohtaiseen intuitioon, niin silloin ainakin menin juurikin sillä..
Tiisai-iltana kello 18 alkoi treenit ja iskin ohaajajalle cd:n käteen missä oli 36 eri raitaa ja sanoin: ”Olihan tossa vähän hommaa..” Ohjaaja vastasi minulle näppärästi: ”No hyvä, että sullakin on välillä jotain tekemistä.”
Kesän näytöksissä kuunnellessani tuotostani ajattelin, että muutamaa soundia olisin ehkä hivenen pidempään muokannut, jos aikaa olisi ollut…